2018. február 24., szombat

Színszűrők hatása és talán a hatásmechanizmusa, fekete-fehér fotózásban.

2009 őszén kicsit jobban elgondolkodtam a szűrők működésén. A hazai szakirodalomban a legtöbb könyvben azt írják, hogy a szűrők a saját színüket világosítják, az ellenszínüket pedig sötétítik *1. (Egy kivétellel Barabás – Gróh : A fényképezés kézikönyve. Nem említi a kiegészítő színeket, mármint, hogy azokat sötétíti, itt csak az szerepel, hogy a saját színét világosítja… (2. kiadás 1956 294. old.) 
 Az elgondolásom szerint, az ellenszín pároknak ehhez a kérdéshez semmi köze. Inkább a szűrő spektrális áteresztése és a film érzékenysége (spektrális) határozza meg a végeredményt.Csak az emberi szem színérzékelésével függ össze ez a komplementer dolog
Színlátás: http://hu.wikipedia.org/wiki/Sz%C3%ADnl%C3%A1t%C3%A1s#A_hum.C3.A1n_sz.C3.ADnl.C3.A1t.C3.A1s

Néhány 100ASA körüli film spektrális érzékenysége:

FP-4 adatlapja 1.oldal : http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/2010712125850702.pdf 
D100 adatlapja 1. oldal:http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/201062894918374.pdf
Acros100 adatlapja 4. oldal : http://fujifilm.co.uk/film/films/pdfs/acros1.pdf

A szabvány (MSZ 9620/1-72) a 380nm –től a 780nm –ig terjedő elektromágneses sugárzást tekinti látható tartománynak. 

380nm       425nm       480nm      550nm       580nm       625nm       780nm

Ibolya          kék           zöld          sárga                narancs                vörös

 
Egy fekete fehér szűrő visszatart bizonyos fénymennyiséget, de nem egyenletesen amilyen színűnek látjuk pl. zöld az a 480nm – 550nm terjedő hullámhosszú fényt kevésbé tartja vissza mint a többit, ezért a saját színét világosítja. Ennek mértéke függ a megvilágító fény összetételétől és a film spektrális érzékenységétől. Fentebb láthatjuk a három film színérzékenységege kicsit eltér. A D100 a sárgára, az FP-4 a narancsra, az Acros a sárga és a narancs közti sávra a legérzékenyebb. Mindhárom grafikonon látszik a zöldnél 500nm vissza esik az érzékenység.
Tehát szerintem a hatás amit egy szűrő kelt, pusztán annyi, hogy a saját színét világosítja, és a többi színt „sötétíti” , aminek mértéke leginkább attól függ mennyire van messze a „kiemeléstől”. Tehát az előbb említett zöld szűrő leginkább 480nm-550nm terjedő fényt engedi át, és az ettől eltérő hullámhosszakat pedig attól függően, mennyire vannak távol ettől a tartománytól sötétíti. Persze ebbe beleszól a film színérzékenyítése is.

 És ennek a folyamatnak semmi köze a színlátáshoz és színérzékeléshez, ellenszínekhez, ami egy fiziológiai dolog, és az ember színérzékelésével van összefüggésben.
Másképp megfogalmazva a fekete fehér film honnan tudja, hogy az emberi szem hogyan érzékeli a színeket? Ha jól tudom, az emberi szem mondjuk zöldnek látja az a fényt is, amiben az 500nm körüli tartomány dominál, de azt is ha pont ez a tartomány hiányzik és a többi megvan (ibolyától a vörösig). De a filmen nem egyforma feketedést fog okozni, azonos erősségű fény esetén, egy olyan nyersanyagon ami zöldre kevésbé érzékeny, második esetben erősseb feketedés lesz az eredmény.

A másik érdekes ha a látható fény hullámhossz tartományát egy vonalon ábrázoljuk 380nm – 780nm –ig, balról jobbra.
Bal oldalon lesz az ibolya majd a kék, zöld, sárga, narancs, majd a vörös.
Tapasztalatból tudjuk, a szűrők közül legerősebb hatása az ég sötétítésére a vöröst használhatjuk, utána a narancsot, és legenyhébb a sárga. Érdekes módon a sárga van a legközelebb a kékhez és a vörös a legtávolabb…

Az is érdekes, hogy nem egyenlő hosszúságúak a tartományok, legszűkebb a sárga, amire az emberi szem a legérzékenyebb, az ibolya, kék, zöld, narancs nagyságrendileg egyforma szélességű és a vörös a legszélesebb tartomány, nagyságrendileg 3x olyan széles mint az előbbiek.

A szem érzékelésében a zöld a második helyezett, a pán filmek meg pont ebben a tartományban kicsit érzéketlenebbek, ezért javasolják a könyvek hogy helyes világosságúnak érezzük használjunk zöld szűrőt v. zöldessárgát.

A napi gyakorlat szintjén, előre is pontosan meghatározhatjuk, milyen hatása is van egy adott szűrőnek a képre, ehhez spotméter, teszttábla, és egy denzitométer szükséges. A teszt elvégzése után, már a felvétel előtt láthatjuk, hogy az adott szűrő milyen mértékben változtatja meg a téma tónusvilágát (1/3 Fé pontosan, vagy pontosabban a fénymérő függvényében). A tesztet máshol fogom ismertetni. Arról van szó, hogy megvizsgáljuk a film és a fénymérő spektrális együttfutását.

*1 Pl. Fotoamatőr zsebkönyv Sárközi – Sevcsik 1968 131. old
„Színszűrők helyes használatához tudnunk kell, hogy minden színhez tartozik egy ellenszín; a kiegészítő szín. Fontosabb kiegészítő színpárok: sárga-ibolya, zöld-vörös, narancs-kék. „

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése