Avagy hogyan álljunk neki a zónarendszernek:
Első körben szerintem érdemes elolvasni Szilágyi Gábor: Ansel
Adams zónarendszere c. könyvecskét, magam is ezen írás alapján indultam el:
Nem kell aggódni, nekem sem jött át a lényeg első
átolvasásra, csak nagyon sokadikra, és legalább egy év volt, mire a lényeget sikerült
valamennyire felfognom.
Ha valakit érdekel,
személyes konzultációra is van lehetőség velem elérhetőségem: laborzona@gmail.com
Amikor közvetlen, és gyors információ cserére van lehetőség,
ez is nonprofit alapon.
Ami a lényeg, és nem lehet lehagyni, (kihagyni, megspórolni)
az a kalibrálás, ezt több módon is el lehet végezni. A kalibrálás eredménye,
hogy amikor elmegyünk fotózni ismerjük az általunk választott film (filmek)
tulajdonságait, (és persze a hívó (hívók) és hívási metódusukat is). Ezért már
az expozíció előtt, a fénymérésnél tudni fogjuk, hogyan fog kinézni a nagyítás
(ill. milyen különböző kinézetet lehet „tól – íg” elérni az adott
hívásmeredekséggel).
Kalibrálás célja a film / hívó / hívástechnika;
hívásmeredekségének (Pontosabban denzitás határainak) és az adott híváshoz
tartozó tényleges érzékenység (ISO; ASA) meghatározása.
Kalibrálni több módon lehet, szenzitométer – denzitométer
segítségével szerintem a legpontosabb, leggyorsabb, leggazdaságosabb, és a
legegyszerűbb. Erről szól az alábbi két bejegyzés:
Kalibrálás leírását meg lehet találni a Szilágyi féle összefoglalóban
is denzitométerrel és spotmérővel is 35.old.
Lehet akár egy kisfilmes géppel is:
Lehet akár műszerek nélkül is:
Vagy a saját ajánlásom, ami talán a legegyszerűbb:
Ha valakinek mindez bonyolult, van még egy lehetőség, persze
ez erősen le van egyszerűsítve:
Miután hozzákalibráltuk a filmünket (filmjeinket) a hívóhoz
(hívókhoz), fénymérőnkhöz, elindulhatunk fotózni. Természetesen olyan hívásmeredekséget
válasszunk ami megfelel a fényképezni kívánt témához, úgy is mondhatjuk, hogy
illesztjük a hívást a témához. Az is elképzelhető, hogy nincs is szükségünk
mind az 5 féle hívásra, mert amiket általában fotózunk nem igényli, így esetleg
lehet két háromféle hívás. Magam is csak 3 hívást használok, hogy miért arról
itt:
Lassan elérkezünk a fénymérés témához, kedvenc fénymérőmről:
görgesd lefelé a Pentax Digital Spotmeter –ig.
A témánk különböző árnyalatokból és különbözően
megvilágított részletekből állhat. Ha csak fehéret – feketét – közép szürkét
vesszük alapul (Természetesen klf. árnyalatok lehetnek a fekete és a fehér
közt, csak itt az érthetőség kedvéért próbálok egyszerűsíteni.), tehát
közvetlen fénynek kitéve lehet fehér – fekete – közép szürke, lehet árnyékban a
fehér – fekete – közép szürke és lehet félárnyékban is. A spotmérővel fel
tudjuk mérni ezen részletek milyen tónusban jelennek (vagy jelenhetnek) meg a
végső nagyításon. Természetesen pl. az árnyékban lévő fehéret biztosan nem vagy
csak takargatásokkal tudjuk fehérként („fehér szerűen”) megjeleníteni a
nagyításon. (Megjegyzem ez nem a zónarendszer hibája, általam nem ismert olyan
módszer amivel 100% megjeleníthető lenne. Ha valaki ismer ilyet szívesen veszem
ha meg tudja mutatni, vagy esetleg valamilyen módon elérhetővé teszi.)
A fenti példánál
maradva az árnyékban lévő részletek közül kiválaszthatjuk melyik legyen a sötét
pont, de még itt is van némi játékunk, mennyire szeretnénk, hogy sötét legyen.
(Úgy is meg lehet fogalmazni, hogy mennyire legyen „zárt” a fekete.)
zóna I. be tesszük fekete lesz részletek nélkül
zóna II. esetén némi tonalitás elérhető
zóna III. esetén jól nagyítható részleteket kapunk
Az elején érdemes leírni és papíron kiszámolni az expót, és
természetesen mindent feljegyezni. Magam papír ill. notesz helyett diktafont 1*
használok. Később némi rutint megszerezve a spotmérőre ragasztott zónatáblázat
is segíthet, a pontos expo és a szükséges hívás meghatározásához. (De ekkor is
érdemes diktafonon „jegyzetelni”.)
Ha a világos részlet
a
X. zónába „esik” az
N-2 hívás
IX. zónába „esik” az
N-1 hívás
VIII. zónába „esik” az N hívás
VII. zónába „esik” az N+1 hívás
VI: zónába „esik” az
N+2 hívás kell választanunk.
Ha elfényképeztük a filmünket, és ismerjük az adott híváshoz
tartozó hívásidőt, már csak a hívás van hátra:
Itt is megjegyezném, hogy ugyan a zónarendszerből legtöbbet,
legjobban, legegyszerűbben a nagyformátumot használók profitálhatnak, akik akár
egyenként is előhívhatják különféle hívásmeredekséggel a filmjeiket, azért akik
rollt vagy kisfilmet használnak azok is sokat profitálhatnak a módszerből.
Ezzel kapcsolatban visszautalnék erre az írásra:
Persze nem csak így lehet megközelíteni a fekete fehér
filmes technológiát, ez csak egy javaslat, amit tiszta szívvel ajánlok
mindenkinek. És az is egy téves megközelítés, hogyha belevágunk a
zónarendszerbe, a későbbiekben csak úgy készíthetünk képeket. Szabadon
eldönthetjük, mikor mennyire tartjuk be a szabályokat, minél precízebbek
vagyunk, és minél több részletre odafigyelünk annál kiszámíthatóbb, stabilabb
lesz a végeredmény.
Természetesen én sem
tartom be mindig az összes „szabályt” vagy inkább javaslatot. Időnként elkap a
„gépszíj”, és szinte gondolkodás nélkül nyomom a gombot (Ez inkább a kisfilmes
gépre vonatkozik.)
A legfontosabb, hogy
a zónarendszer használatával, negatív technikában a hibákat egy nagyon alacsony
% szoríthatjuk. És így a végső nagyítást már akár a terepen előre tervezhetjük,
akár nagyon alaposan tónusokra bontva is.
Bizonyos fórumokon
több vitába keveredtem már a zónarendszer témában, és mondtak különféle
szituációkat amikben nem, vagy csak korlátozott mértékben használható, persze a
zónarendszernél jobbat, használhatóbbat semmilyen formában nem említetek. (Elérhető
módszereket.)
1* Olyan diktafont ajánlanék ami egyből MP3 –ban rögzít.
Néhány gondolat, sok embernek nagyon nehéz megérteni a
zónarendszert többek között nekem is (több mint egy év volt), de valójában
egyáltalán nem bonyolult, a legnagyobb probléma szerintem, egy teljesen más
irányú megközelítése a témának, és a sok fejben „eltárolt”, sokesetben téves elképzelés gátolja a
megértést. Aminek tükrében a zónarendszer furcsának tűnik. Előre megnyugtatnék
mindenki aki nem érti (úgy érzi egyáltalán nem tudja befogadni) ne aggódjon, van
néhány alapszabály, ezek betartásával működik, és a fizikai valóság szintjén
nagyon jól használható.
Sokaknak a kalibrálás okoz problémát amiben maximálisan
partner vagyok és tudok segíteni, első körben kb. 170mm tesztcsíkokat kell
betenni egy szokásos hívás mellé.
Kiegészítés 2022-11-13
Vannak bizonyos kifejezések, meghatározások, amiket időnként
használok, nem mindig, és nem mindenkinek egyértelműek ezek a kifejezések, pl.
gamma, hívásmeredekség.
A 2. ábrán látható egy grafikon. Ha régebbi szakkönyveket
olvasgatunk (Vagy idősebb szakikkal beszélgetünk.), találkozhatunk a gamma,
hívás gamma, gamma görbe kifejezéssel. Ha előhívunk egy szürkeéket (1. ábra a
szürkeék nagyítópapírra másolva.), és megmérjük denzitométerrel (a negatívot),
kapunk egy sor denzitás adatot ami szintén az 1. ábrán látható, ezen adatokat
felvisszük egy grafikonra (2. ábra), elkészül a gammagörbe (mint a nevében is
szerepel ez nem egy egyenes vonal), ehhez a görbéhez illesztünk egy egyenes
vonalat (Ami nem egyszerű, és több megoldás is lehetséges.) Ez a vonal bizonyos
szöget zár be a vízszinteshez képest, ennek a szögnek a gamma értékére
hivatkoznak a régi szakkönyvek. Ez a szög minél nagyobb, keményebb a hívás,
meredekebb hívás (nagyobb hívásmeredekség), magasabb híváskontraszt, gamma
érték magasabb. Kisebb szög, lágyabb hívás, alacsony híváskontraszt,
alacsonyabb gamma érték, alacsony hívásmeredekség.
Itt is megjegyezném, hogy a gamma érték nem minden esetben
határozza meg pontosan a hívást, ezért inkább a denzitáshatárokra hivatkoznék,
meg a gamma görbe alakjára.
Itt a kérdéses ábrán csak a 0,1D és 1,15D közti tartomány
szerepel, azon okból, hogy az általam használt nagyítógép / fotópapír /
papírhívó + papírhívás (Leggyakrabban használt papír + hívó.) esetén, ha a
negán ezen denzitáshatárok között
maradnak a felületek vagy részek, részletek, viszonylag egyszerűen másolhatók. Jelenlegi
nagyítógépem (Durst Laborator 1200 kondenzoros fej) 2008-2009 óta van meg, és
ez a tapasztalat (2022-2009=13 éve), persze van aki szerint ez csak légből
kapott érték. Igaz nagyságrendileg egyezik Adams javaslatával, és több próba is
azt mutatja, hogy ezen denzitásértékek megfelelőek és jól használhatók, de hát
mindig van aki jobban tudja…
Elnézést azoktól akiknek egyértelmű volt ezen kiegészítés
nélkül is, és fölöslegesen időt töltöttek, ezek olvasásával.
Egy kiegészítés 2023-07-29:http://zonarendszer.blogspot.com/2023/07/normal-0-21-false-false-false-hu-x-none.html
Tudtok valakit ajánlani, aki 19 fekete-fehér tekercsről 18x24, illetve 13x18-as nagyítást elvállalna?
VálaszTörlésA kiválasztott képekből 3db egyforma nagyítás, összesen kb. 420db kép (a triplákkal együtt).
Papírt, vegyszert és akár labor-felszerelést (Leitz Fotomat IIa, maszk-asztal, exponálóóra, kétoldalas fényes szárító stb.). Határidő: december közepe.
Köszönöm előre,
Robin